Standardbetingelser
Handelsbetingelser - privatkunde
Skovhaveplanter.dk er en del af Skovhaver.dk
Alle aftaler på Skovhaveplanter.dk indgås på dansk. Alle priser er inklusiv moms.
Betaling med et af følgende betalingskort
Dankort/Visakort
Mastercard
American Express
Betalingskort er den mest sikre betalingsform på nettet. Du er som forbruger 100 % sikret mod svindel og manglende leveringer. Du vil til enhver tid kunne forlange det indbetalte beløb retur (ved tvister tilbageholdes beløbet af din bank, til en eventuel domstol afgør tvisten).
Betaling med kreditkort
Beløbet hæves på dit kort, når varerne betales på Skovhaveplanter.dk. Der kan aldrig trækkes et større beløb end det, du har godkendt ved købet.
Fakturering
Når ordren afsendes, bliver der herfra sendt en leveringsbekræftelse til din mail.
Forsendelse
Skovhaveplanter.dk vurderer fra ordre til ordre, hvad den bedst egnede forsendelsesmetode er, med mindre andet er aftalt.
Vi afsender som udgangspunkt alle planteordrer en gang om ugen, hver tirsdag.
BEMÆRK
Når du accepterer handelsbetingelserne, accepterer du, at ansvaret for varerne overgår fra os, når varen er leveret på adressen. Derved behøver du ikke at være hjemme ved levering, da fragtmanden må stille varerne uden kvittering.
Fortrydelse
Som forbruger har du 14 dages fortrydelsesret, når du handler hos os. Fortrydelsesretten gælder dog ikke for planter uden potte eller barrodsplanter. Se mere herom nedenfor.
Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare. Hvis du har bestilt flere forskellige varer i én ordre, men de leveres enkeltvis, løber fristen fra den dag, hvor du modtager den sidste vare. Består ordren af flere partier eller dele, udløber fortrydelsesfristen 14 dage efter den dag, du modtager det sidste parti, eller den sidste del.
Fristen indebærer, at du har 14 dage fra modtagelsen, til at give os besked om, at du vil fortryde dit køb. Hvis du ønsker at fortryde, bedes du udfylde vores standard fortrydelsesformular nederst på siden
Du kan ikke fortryde købet ved at nægte at modtage varen uden samtidig at give os besked.
Hvis du har købt flere varer hos os, har du mulighed for at sende én eller flere varer retur, selvom de er købt i én ordre.
Bemærk, at du ikke får fragtomkostningerne retur, hvis du helt eller delvist fortryder dit køb. Fragtprisen afhænger af vægt og volumen.
Returnering
Når du har givet os besked om, at du vil fortryde dit køb, bør du straks sende varen retur til os. Fristen herfor udløber 14 dage efter, du har givet os besked om, at du har fortrudt dit køb. Dog har du selv ansvaret for varen i perioden og dermed risikoen for at varen går til. Se mere herom nedenfor.
Du skal selv betale for at pakken returneres, og det er dig, der hæfter, hvis der opstår en skade under transporten.
Ønsker du, at vi skal arrangere retur transporten, sender vi dig en mail, med et returfragtbrev, som skal påsættes leverancen. Prisen for returfragten vil blive fratrukket din kreditering af de returnerede varer. Prisen for returfragten vil blive fratrukket din kreditering af de returnerede varer. Kontakt os for estimering af returfragt.
Ingen fortrydelsesret
Nogle planter er særlige følsomme overfor udtørring og anses derfor som varer som let går til. Det gælder fx for planter uden potte og for barrodsplanter, som der derfor ikke er fortrydelsesret på.
Varens stand, når du sender den retur
Du har i fortrydelsesperioden ansvaret for, at varen bliver behandlet korrekt, hvilket for planter vil sige, at de vandes dagligt og sikres mod udtørring, vind og vejr. Har varen været plantet/brugt eller ikke behandlet korrekt, vil varens handelsværdi være forringet, og du vil således kun få en del eller intet af købsbeløbet retur. Du hæfter således for en eventuel forringelse af varens værdi, såfremt returvaren ikke er egnet for gensalg.
Du må ved modtagelse af varen undersøge varen for at fastslå varens art, egenskaber samt evt. hvordan den fungerer. Du kan således ”prøve” varen på samme måde, som hvis du havde købt den i en fysisk butik. Det betyder dog, at du ikke må tage den i brug ved fx at plante den eller fjerne potten. Har planten været plantet eller returneres den uden potte, vil værdien være forringet, og du vil kun få en del eller intet af købsbeløbet retur.
Tilbagebetaling af købsbeløbet
Hvis du fortryder dit køb, får du dine penge tilbage. Hvis varen er værdiforringet, som beskrevet ovenfor, fratrækker vi det beløb, du hæfter for.
Vi refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder, samt returfragtomkostningen hvis vi har forestået returfragten), senest 14 dage fra den dag, hvor vi har modtaget din besked om, at du vil fortryde aftalen.
Vi tilbagefører pengene med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved købet, medmindre vi har aftalt andet.
Vi kan tilbageholde betalingen indtil vi har modtaget varen, medmindre du sender os dokumentation for at have returneret den.
Varen sendes til:
Skovhaveplanter.dk
Søltvej 24A
5854 Gislev
Du kan også fortryde købet ved at give os besked, og aflevere den personligt på ovenstående adresse.
Vi modtager hverken pakker uden omdeling eller pakker sendt pr. efterkrav.
Reklamation
Købelovens mangelsregler gælder for dit varekøb.
Når du handler hos os som forbruger, har du derfor som udgangspunkt en reklamationsret i 24 måneder.
Når man køber levende planter er det vigtigt, at du som kunde sætter dig grundigt ind i hvordan planten skal plantes, plejes og passes for at få planten til at gro videre.
Din reklamationsret dækker fejl og mangler ved varen på leveringstidspunktet. Du bør derfor straks ved modtagelse af forsendelsen, åbne denne og vurderer planterne. Evt. fejl og mangler skal sendes til os på mail kundeservice@skovhaveplanter. Hvis muligt, gerne med billeder.
Planter er levende organismer, og der er derfor ydre forhold som jord, vind og vejr mv, som kan medføre at planten ikke overlever.
Din reklamationsret gælder derfor ikke for;
Planter der ikke er håndteret eller plantet korrekt;
Planter der ikke er pakket ud umiddelbart efter modtagelse og ikke plantet indenfor 24 timer;
Planter der er plantet i krukker;
Planter der har været udsat for vind, sol eller udtørring, under plantningen eller umiddelbart efter;
Planter som har været udsat for tørke eller drukning; Planter der har været udsat for frostskader;
Planter der har været udsat for fysiske skader som følge af vildtgnav, påkørsel, hærværk, kraftig vindpåvirkning eller lignende; Planter der er plantet udenfor sæson;
Planter som er placeret i andre lysforhold end anbefalet på skovhaveplanter.dk; Planter der er plantet tæt på offentlige arealer, hvor der saltes;
Planter der har været udsat for insekt og svampeskader;
Planter der har været udsat for sprøjteskader.
For varer med begrænset levetid er din reklamationsret begrænset til den holdbarhedsperiode, der er sædvanlig for den pågældende vare. Det gælder således for fx. sæson planter / 1-års planter.
Opdager du en fejl eller mangel ved en købt vare, er det vigtigt, at du snarest muligt og indenfor rimelig tid kontakter os. Vi vil altid forvente, at du har kontaktet os vedrørende problemet, forinden du sender varen retur.
Når du køber planter hos Skovhaveplanter.dk garanterer vi, at det er friske og sunde planter, du modtager. Skulle du modtage planter, hvor emballagen er brudt undervejs i transporten, eller planten har andre synlige skader, anbefaler vi, at du straks reagerer.
Hvis din reklamation er berettiget, betyder det, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.
Er reklamationen berettiget, refunderer vi dine (rimelige) fragtomkostninger. Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage, og husk at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.
Varen sendes til:
Skovhaveplanter.dk
Søltvej 24A
5854 Gislev
Når du returnerer varen, bedes du vedlægge en detaljeret beskrivelse af problemet.
Hvis vi vurderer, at planterne ikke har taget skade, kan det aftales at planterne plantes ud. Hvis der senere skulle opstå uventede problemer med planten, erstatter vi disse planter uden beregning.
Klageadgang
Hvis du som forbruger vil klage over dit køb, skal du kontakte os på kundesevice@skovhaveplanter.dk. Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til:
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
naevneneshus.dk
Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EUKommissionens online klageportal her - http://ec.europa.eu/odr
Udsolgte varer
Hvis en vare er udsolgt eller ikke er tilgængelig, vil vi så vidt det er muligt erstatte med en tilsvarende plante, hvis alternativet er identisk med den oprindelige vare. I de tilfælde der ikke umiddelbart kan erstattes med en tilsvarende vare, får du en mail, hvor du selv kan vælge om du ønsker, at vi forsøger at skaffe varen, som vil betyde at ordren udskydes. Du kan her også vælge, om du vil acceptere manglen og at vi sender resten af ordren. Eller om du ønsker helt at afbestille ordren.
Er ordren bestilt med betaling via dankort, og varen ikke kan leveres og der ikke kan findes et alternativ, leverer vi resten af ordren og trækker kun det beløb der svarer til de leverede varer på dankortet.
Fragt
Fragt beregnes i henhold til bestilling og destination.
Undtagelser:
Varer der er mærket fragtfrie
Ordrer til ikke-brofaste dele af Danmark, får typisk et ekstra fragtgebyr på 600 kr.
Har du spørgsmål til fragten er du altid velkommen til at kontakte os på mail eller telefon.
Levering
Tilgangsvejen til leveringsstedet skal være kørefast med 4 meters frihøjde og kørebredde, og uden hængende træer, så fragtbilen kan komme frem. Ved levering af høje paller, som eksempelvis spagnum, gælder desuden, at der kræves minimum 2,4 meters frihøjde, hvis pallen skal placeres i carport eller garage. Kan du forudse problemer, bør du kontakte os, og vi vil hjælpe dig i kontakt med den vognmand der skal levere varerne.
Leveringen sker typisk med vognmand. Når vi leverer paller, er det med en manuel palleløfter (ikke kran). Derfor skal der være kørefast underlag såsom asfalt, fliser eller andet fast og jævnt underlag, hvis varerne skal flyttes rundt. Underlag af græs, grus og ujævne brosten er ikke kørefast underlag. Det er op til vognmanden at vurdere, hvorvidt underlaget er kørefast.
Som udgangspunkt leveres tungt gods ved fortovskant. Ønskes levering på grunden, er det kundens ansvar, at belægningen kan holde til tungt gods. Det er ikke altid sikkert, at fliser er et fast nok underlag, til at få leveret. Hvis der er en mindre skråning, eller opkørsel, kan det også være et problem. Som sagt er det op til den enkelte vognmand, at vurdere hvorvidt underlaget er kørefast og om han vil forsøge at efterleve det pågældende ønske om levering.
Såfremt det ikke er muligt for fragtmanden at foretage en forsvarlig aflæsning på adressen, tages leverancen retur og kan efterfølgende leveres efter nærmere aftale. Ekstra leveringsomkostninger må påregnes, såfremt der skal foretages ekstra kørsel ud fra fragtmandens standard prisliste. Det er op til vognmanden at lave en vurdering af hvorvidt underlaget er kørefast og leveringsstedet er tilgængeligt.
Kan du ved bestillingen forudse problemer med hensyn til aflæsningen eller kørselsforholdene, bedes du venligst kontakte os for nærmere aftale.
Erstatningsansvar
Skovhaveplanter.dk er erstatningsansvarlig efter dansk rets almindelige regler. Skovhaveplanter.dk er i intet tilfælde ansvarlig for tabt avance, driftstab eller andre indirekte tab, medmindre tabet skyldes Skovhaveplanter.dk's forsætlige eller groft uagtsomme handlinger
Handelsbetingelserne er senest opdateret d. 25-02-2021
Standardfortrydelsesformular
(Denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende) Til:
Skovhaveplanter.dk
Søltvej 24A
5854 Gislev
E-mail: kundeservice@skovhaveplanter.dk
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg meddeler herved, at jeg ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min købsaftale om følgende varer/tjenesteydelser:
__________________
Bestilt den:_____________________
Modtaget den: _____________
Forbrugerens navn:______________
Forbrugerens adresse: _____________
Forbrugerens underskrift: _______________
Dato: ______________ (kun hvis formularens indhold meddeles på papir)